Standardy ochrony małoletnich

  1. Ilekroć w niniejszym akcie jest mowa o:
    1. Standardach – rozumie się przez to niniejsze Standardy ochrony małoletnich;
    2. Ośrodku, jednostce – rozumie się przez to Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kłobucku;
    3. Dyrektorze – rozumie się przez to Dyrektora Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kłobucku;
    4. pracowniku – rozumie się przez to osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o świadczenie usług, umowy zlecenie, umowy o dzieło, stażystę, praktykanta, wolontariusza lub inną osobę, która z racji pełnionej funkcji lub zadań w jednostce, ma kontakt z dziećmi;
    5. małoletnim, dziecku – rozumie się przez to osobę, która nie ukończyła 18. roku życia;
    6. opiekunie małoletniego – rozumie się przez to rodzica posiadającego władzę rodzicielską lub opiekuna prawnego;
    7. zgodzie opiekuna małoletniego – rozumie się przez to zgodę co najmniej jednej z opiekunów małoletniego;
    8. krzywdzeniu małoletniego – rozumie się przez to popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
      1. przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,
      2. przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych,      manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,
      3. przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem   fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),
      4. przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,
      5. zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.
  2. Niniejsze Standardy zostały sporządzone z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami.
  3. Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie.
  4. Pracownik w kontakcie z małoletnimi:
    1. zachowuje cierpliwość i odnosi się do małoletniego z szacunkiem;
    2. uważnie wysłuchuje małoletnich i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
    3. traktuje każde dziecko indywidualnie, starając się zrozumieć jego potrzeby i wspomagając jego możliwości;
    4. nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
    5. nie zawstydza małoletniego, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
    6. nie ujawnia drażliwych informacji o małoletnim osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku;
    7. przy podejmowaniu decyzji dotyczących małoletniego powinny być brane pod uwagę jego oczekiwania, ale również bezpieczeństwo pozostałych dzieci;
    8. w przypadku konieczności rozmowy z małoletnim na osobności, pracownik powinien poprosić drugiego pracownika o uczestniczenie w rozmowie;
    9. pracownikowi nie wolno w obecności małoletniego niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym;
    10. pracownik zobowiązany jest do równego traktowania małoletnich, niezależnie od ich płci, sprawności, orientacji seksualnej, wyznania i światopoglądu, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności;
    11. pracownik zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących w szczególności zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądu uczestników, a także informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzeniu o krzywdzeniu małoletniego, wyłączając informacje przekazywane Dyrektorowi jednostki oraz uprawnionym służbom w ramach działań interwencyjnych.
  5. Pracownikowi bezwzględnie zabrania się:
    1. nawiązywania relacji seksualnych z małoletnim;
    2. składania małoletnim propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;
    3. proponowania małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji (np. narkotyków, dopalaczy), jak również używać ww. używek w obecności małoletnich;
    4. stosowania jakichkolwiek działań przemocowych wobec małoletniego.
  6. Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
  7. Pracownik, który ma świadomość, iż małoletni doznał jakiejś krzywdy, np. znęcania fizycznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z małoletnim, wykazując zrozumienie i wyczucie.
  8. W sytuacjach, w których fizyczny kontakt z małoletnim może być stosowany to powinien spełniać zasady bezpiecznego kontaktu, a w szczególności:
    1. jest odpowiedzią na potrzeby małoletniego w danym momencie, np. strach, smutek, tęsknotę i uwzględnia jego wiek, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny;
    2. jest ochroną przed upadkiem, atakiem lub inną szczególna sytuacją, np. w sytuacji napadu złości, fizycznej agresji oraz zachowań zagrażających małoletniemu lub innym osobom;
    3. jest sposobem na realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
    4. pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, spożywaniu posiłków, poruszaniu się, jeżeli typ niepełnosprawności tego wymaga, a małoletni i jego opiekun wyrazi zgodę;
    5. pomoc małoletniemu przy realizacji jego codziennych potrzeb życiowych, stosownie do wieku rozwojowego, np. przemieszczanie się, ubieranie;
    6. udział w prawnie dopuszczalnych działaniach, w których kontakt taki jest rzeczą naturalną (np. zabawy, zawody sportowe).
  9. Kontakt pracownika z małoletnim powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów opiekuńczych, wychowawczych lub innych obowiązków służbowych. Pracownicy nie kontaktują się prywatnymi kanałami komunikacji z małoletnimi bez wiedzy i zgody ich opiekunów.
  10. Pracownicy zobowiązani są do przedstawienia małoletnim Standardów w formie dla nich prostej i zrozumiałej oraz zapewnienia ich, iż otrzymają odpowiednią pomoc i wsparcie w przypadku doznawania krzywdy.
  11. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, mogące wskazywać na krzywdzenie małoletniego, zobowiązany jest postępować zgodnie z przepisami prawa i niniejszymi Standardami. W przypadku spraw, kiedy istnieje podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów przez innego pracownika, poinformowany musi zostać Dyrektor jednostki.
  12. Małoletni mają obowiązek odnosić się z szacunkiem do innych małoletnich, dbać o bezpieczeństwo własne i innych, szanować cudzą własność, wspierać się wzajemnie i sobie pomagać.
  13. Małoletni informują pracownika, rodzica lub opiekuna prawnego o wszelkich formach agresji i przemocy, w tym fizycznej, słownej lub psychicznej, doznawanej od innych małoletnich.
  14. Małoletni powinni, w miarę ich możliwości, zapobiegać aktom agresji i innym niedozwolonym zachowaniom między małoletnimi oraz, w miarę możliwości, wspierać osoby dotknięte przemocą.
  15. Małoletnim nie wolno posiadać i używać przedmiotów niebezpiecznych dla zdrowia lub życia i artykułów lub substancji zabronionych dla osób w ich wieku oraz sprzedawać, rozdawać lub proponować takich rzeczy innym małoletnim (np. papierosów i e-papierosów, alkoholu, substancji psychoaktywnych, napojów energetycznych, lekarstw).
  16. Małoletnim nie wolno utrwalać wizerunku ani nagrywać głosu innych osób.
  17. W relacjach między małoletnimi niedozwolone jest stosowanie przemocy, agresji fizycznej, słownej i psychicznej, a w szczególności: wszelkich form bicia, popychania, uderzania, zastraszania, niszczenia cudzego mienia, grożenia, wyśmiewania, obrażania, wyzywania, rozpowszechniania plotek i obraźliwych informacji, używania wulgaryzmów, wyłudzania, kradzieży, szykanowania, znęcania się, naruszenia dóbr osobistych i ujawniania cudzych danych osobowych.
  18. W trakcie pracy prowadzonej przez pracowników z dziećmi, małoletni nie mają swobodnego dostępu do Internetu.
  19. Małoletni powinien być uświadamiany przez pracowników w zakresie cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej aktywności w sieci przez aplikacje i serwisy, ale także w zakresie podejmowanych przez siebie działań w Internecie. Obszar ten obejmuje:
    1. lajkowanie określonych postów, stron, zdjęć czy filmów;
    2. korzystanie z aplikacji randkowych;
    3. obserwowanie określonych stron lub osób w mediach społecznościowych;
    4. niewłaściwe ustawienia prywatności posiadanych kont;
    5. ostrożność wobec osób poznanych za pośrednictwem Internetu i planowanie spotkań z osobami poznanymi przez Internet bez wiedzy i zgody opiekunów.
    6. świadomość z jakimi skutkami wiąże się hejt w Internecie.
  20. W przypadku, gdy występuje zagrożenie dla bezpieczeństwa małoletniego w Internecie lub jest on krzywdzony za pośrednictwem sieci, należy podjąć niezwłoczne działania mające na celu jego dobro.
  21. Pracownicy, adekwatnie do możliwości faktycznych i prawnych, reagują na korzystanie przez małoletnich z prywatnych urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, wykorzystując np. możliwość zakazania korzystania z prywatnych urządzeń elektronicznych podczas realizacji danego przedsięwzięcia, jednakże odpowiedzialność za dostęp do niewłaściwych treści przy użyciu prywatnych urządzeń elektronicznych należących do małoletnich ponoszą opiekunowie małoletnich.
  22. Pracownicy uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku małoletniego.
  23. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku małoletniego w trakcie zaplanowanych wydarzeń bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
  24. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
  25. Pracownicy zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
  26. W przypadku zauważenia lub nabraniu podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego albo uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego, pracownik ma obowiązek:
    1. zapewnić niezwłocznie bezpieczeństwo i właściwą opiekę adekwatną do rodzaju zdarzenia małoletniemu;
    2. poinformować Dyrektora jednostki.
  27. Interwencja podejmowana jest przez Dyrektora jednostki lub wyznaczonego przez niego pracownika. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony pracownika, wówczas osoba taka jest całkowicie wyłączana z procedury podejmowania interwencji.
  28. W celu obiektywnego wyjaśnienia zaistniałego zdarzenia należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego krzywdzonego.
  29. W miarę możliwości do udziału w interwencji można zaangażować specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z małoletnim o trudnych doświadczeniach małoletniego.
  30. Dyrektor jednostki lub wyznaczony przez niego pracownik organizują spotkanie z opiekunami małoletniego, którym przekazywane są informacje o szczegółach zdarzenia, informacje o możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, a także informacje o poinformowaniu odpowiednich służb (np. policji, prokuratury, sądu), jeżeli wymagają tego przepisy prawa.
  31. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, iż opiekun małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub stosuje przemoc wobec małoletniego, należy wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty” lub zgłosić sprawę do pracownika socjalnego albo policji w celu wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.
  32. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z małoletnim podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunem, a także – oddzielnie – z małoletnim poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunem. Wspólnie z opiekunem małoletniego krzywdzącego należy opracować plan, celem wyeliminowania zachowań niepożądanych. W trakcie rozmów należy upewnić się, że małoletni podejrzewany o krzywdzenie innego małoletniego nie jest krzywdzony przez opiekuna lub inne osoby.
  33. W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego zgłosili opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów małoletniego na piśmie.
  34. W przypadku podejrzenia lub powzięcia informacji, iż małoletni doświadcza krzywdzenia przez jednego z opiekunów, należy poinformować drugiego rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego, który nie jest podejrzany o krzywdzenie małoletniego, o zaistniałym fakcie i wskazać mu jego obowiązki, w związku z krzywdzeniem jego dziecka oraz zaproponować potrzebną i możliwą do zrealizowania pomoc.
  35. W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego ważne jest, aby zebrać i zabezpieczyć dowody krzywdzenia małoletniego na potrzeby dalszych postępowań w tej sprawie oraz sporządzić dokumentację dotyczącą ujawnionego zdarzenia krzywdzenia małoletniego.
  36. Z przebiegu każdej interwencji osoba interweniująca sporządza Kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów. Prowadzi się Rejestr zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów. Skrócona wersja niniejszych Standardów przeznaczona dla małoletnich stanowi załącznik nr 3 do niniejszych Standardów.
  37. Dokumentacja z zakresu niniejszych Standardów, w tym Karty interwencji i Rejestr zdarzeń zagrażających dobru małoletniego przechowywana jest przez Dyrektora jednostki w szafie zamykanej na klucz.
  38. Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia, zwany dalej planem ma charakter zindywidualizowany i jest przygotowywany w oparciu o konkretną sytuację.
  39. Plan przygotowuje i realizuje powołana grupa wsparcia składająca się z Dyrektora jednostki i wyznaczonych przez niego pracowników (pracownik socjalny lub asystent rodziny). Grupa może zostać poszerzona o innych specjalistów, w zależności od potrzeb i doznanej przez małoletniego krzywdy.
  40. Plan obejmuje różne formy pomocy, w tym pomoc prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną.
  41. Plan zawiera informacje o spotkaniach ze specjalistami, podjętych działaniach, uzyskanych efektach oraz przypuszczalny czas trwania wsparcia.
  42. Do przygotowania pracowników do stosowania Standardów oraz realizacji procedur wynikających z tych Standardów wyznacza się Panią Agnieszkę Chudzińską, starszego inspektora w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kłobucku, który przeprowadza następujące czynności:
    1. przed dopuszczeniem pracownika do pracy z małoletnimi, udostępnia mu treść wprowadzonych Standardów w celu zapoznania się z nimi;
    2. odbiera oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami;
    3. sprawdza czy dane pracowników dopuszczonych do kontaktu z małoletnimi są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, w tym w Rejestrze z dostępem ograniczonym oraz w Rejestrze Państwowej Komisji;
    4. przyjmuje od pracownika informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego;
    5. dokonuje przeglądu i aktualizacji Standardów.
  43. Pracownicy wykonujący pracę na rzecz małoletnich zobowiązani są do zapoznania małoletnich z przyjętymi Standardami oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych, np. na przeznaczonych temu celowi zajęciach czy spotkaniu z rodzicami. Zapoznanie się z powyższymi Standardami rodzice lub opiekunowie prawni potwierdzają pisemnym oświadczeniem.
  44. Dyrektor jednostki każdorazowo, gdy zaistnieje potrzeba, jednak nie rzadziej niż raz na dwa lata, zleca wskazanemu pracownikowi dokonanie oceny Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Z przeprowadzonej oceny Standardów sporządza się protokół, który zawiera wnioski z oceny oraz rekomendacje.
  45. Niniejsze Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej gopsklobuck.pl oraz w widocznym miejscu w siedzibie jednostki – zarówno w wersji zupełnej jak i skróconej. Wersja skrócona przeznaczona jest dla małoletnich i zawiera istotne dla nich informacje dotyczące niniejszych Standardów.

Standardy ochrony małoletnich - wersja dla dzieci

informacja o cookies

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności.